
German Supreme Court refuses to
enforce  Polish  judgment  for
violation  of  the  German  ordre
public
It  doesn’t  happen  too  often  that  a  Member  State  refuses  enforcement  of  a
judgment rendered in another Member State for violation of the ordre public. But
in a decision published yesterday exactly this happened: The German Supreme
Court  (Bundesgerichtshof  –  BGH)  refused  to  recognize  and  enforce  a  Polish
judgment  under  the  Brussels  I  Regulation  (before  the  recast)  arguing  that
enforcement would violate the German public policy, notable freedom of speech
and freedom of the press as embodied in the German Constitution. With this
decision, the highest German court adds to the already difficult debate about
atrocities committed by Germans in Poland during WW II.

The facts of the case were as follows:

In 2013, the ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen), one of Germany’s main public-
service television broadcaster,  announced the broadcasting of  a  documentary
about  the  liberation  of  the  concentration  camps  Ohrdruf,  Buchenwald  and
Dachau.  In  the  announcement,  the  camps  Majdanek  and  Auschwitz  were
described as “Polish extermination camps”. Following a complaint by the Embassy
of  the  Republic  of  Poland  in  Berlin,  the  ZDF  changed  the  text  of  the
announcement to “German extermination camps on Polish territory”. At the same
time,  the  applicant,  a  Polish  citizen  and  former  prisoner  of  the  Auschwitz-
Birkenau and Flossenbürg concentration camps, complained to the ZDF claiming
that his personal rights had been violated and demanded, among other things, the
publication of an apology.

In 2013, the ZDF apologized to the applicant in two letters and expressed its
regret. In spring 2016 it also published a correction message expressing its regret
for the “careless, false and erroneous wording” and apologising to all  people
whose feelings had been hurt as a result. At the end of 2016, on the basis of an
action he had brought in Poland in 2014, the applicant obtained a second instance

https://conflictoflaws.net/2018/german-supreme-court-refuses-enforcement-of-polish-judgment-for-violation-of-the-german-ordre-public/
https://conflictoflaws.net/2018/german-supreme-court-refuses-enforcement-of-polish-judgment-for-violation-of-the-german-ordre-public/
https://conflictoflaws.net/2018/german-supreme-court-refuses-enforcement-of-polish-judgment-for-violation-of-the-german-ordre-public/
https://conflictoflaws.net/2018/german-supreme-court-refuses-enforcement-of-polish-judgment-for-violation-of-the-german-ordre-public/


judgment of the Cracow Court of Appeal requiring the ZDF to publish an apology
on the home page of its website (not just anywhere on the website) for a period of
one month expressing its regrets that the announcement from 2013 contained
“incorrect wording distorting the history of the Polish people”. The ZDF published
the text of the judgment on its home page from December 2016 to January 2017,
however,  only  via  a  link.  The  applicant  considered  this  publication  to  be
inadequate  and,  therefore,  sought  to  have  the  Polish  judgment  enforced  in
Germany.

The Regional Court Mainz as well as the Court of Appeal Koblenz declared the
judgment  enforceable  under  the  Brussels  I  Regulation  (Reg.  44/2001).  The
German Federal  Supreme Court,  however,  disagreed.  Referring to  Article  45
Brussels I Regulation, the Court held that enforcement of the judgment would
result in a violation of the German ordre public because the exercise of state
power to publish the text of  the judgment prepared by the Cracow Court of
Appeal  would clearly  violate the defendant’s  right  to  freedom of  speech and
freedom  of  press  as  embodied  in  Article  5(1)  of  the  German  Constitution
(Grundgesetz – GG) as well as the constitutional principle of proportionality.

The Court clarified that the dispute at hand did not concern the defendant’s
original announcement – which was incorrect and, therefore, did not enjoy the
protection  of  Article  5(1)  GG  –  but  only  the  requested  publication  of  pre-
formulated text. This text – which the ZDF, according to the Cracow court, had to
make as its own statement – represented an expression of opinion. It required the
ZDF to regret the use of “incorrect wording distorting the history of the Polish
people” and to apologize to the applicant for the violation of his personal rights, in
particular his national identity (sense of belonging to the Polish people) and his
national dignity. To require the ZDF to published a text drafted by someone else
as its own opinion would, therefore, violate the ZDF’s fundamental rights under
Article  5(1)  GG.  In  addition,  it  would  violate  the  constitutional  principle  of
proportionality.  The  defendant  had  corrected  the  disputed  wording  “Polish
concentration camps”, which had been available for four days, on the day of the
objection by the Embassy of the Republic of Poland. Even before the decision of
the Court of Appeal, the ZDF had personally asked the applicant for an apology in
two letters and also published an explanatory correction message with a request
for apology addressed to all those concerned.

The official  press release is  available here.  The full  German decision can be

http://juris.bundesgerichtshof.de/cgi-bin/rechtsprechung/document.py?Gericht=bgh&Art=pm&Datum=2018&nr=86835&Blank=1


downloaded here.

http://juris.bundesgerichtshof.de/cgi-bin/rechtsprechung/document.py?Gericht=bgh&Art=en&sid=97febcf2a2b66c60d9b9cbd50b35a6a4&nr=86838&pos=0&anz=2

